Friday, September 30, 2016

Αποραγισμός.

Εφέτος αποφάσισα να κάνω χειρωνακτικό αποραγισμό των σταφυλιών ούτως ώστε να παραλάβω μια πολύ καθαρή πρώτη ύλη και κατόπιν να περάσω τις ράγες από τον σπαστήρα για να πάρω τον πολυπόθητο χυμό του σταφυλιού. Για το λόγο αυτό έφτιαξα ένα τελάρο από ξύλο με εσωτερικές διαστάσεις όσο οι εξωτερικές διαστάσεις της χοάνης του σπαστηρά μου. Κατόπιν, πάνω στο τελάρο στερέωσα ένα πλαστικό πλέγμα μπαλκονιού. Με την διαδικασία που έχω δείξει σε αυτήν την δημοσίευση έκανα αποραγισμό σε Σαββατιανό και Αγιωργίτικο σταφύλι.

Το καθαρό άνοιγμα της οπής του πλέγματος είναι 15mm x 15mm. Και στην περίπτωση του Σαββατιανού και σε αυτήν του Αγιωργίτικου τα ανοίγματα ήταν οριακά. Πιστεύω ότι αν αυτά ήταν 20mm x 20mm η δουλειά θα γινόταν πολύ πιο εύκολα και πιο γρήγορα. Χαρακτηριστικά θα πω ότι για τον αποραγισμό μιας κλούβας (=25kg σταφύλι) μου πήρε από 45' έως 15' ανάλογα το πόσο "σχολαστικός" ήμουν με το σταφύλι.

Όταν έκανα πολύ προσεκτική δουλεία (45' ανά κλούβα) το αποτέλεσμα ήταν να έχω:
  • Άσπαστες ράγες
  • Τελείως απαλλαγμένες από τα κοτσάνια τους
  • Χωρίς καμία φύρα
Όταν ήμουν λιγότερο σχολαστικός έως βιαστικός (15' ανά κλούβα) το αποτέλεσμα ήταν να έχω:
  • Σπασμένες ράγες
  • Ελάχιστα κοτσάνια να έχουν περάσει στον σπαστήρα
  • Λίγες σπασμένες ράγες να έχουν μείνει στο κοτσάνι (ας πούμε ένα 5%)

Το απόλυτα θετικό του χειρωνακτικού αποραγισμού είναι ότι ουσιαστικά η πρώτη ύλη περνά στο σύνολό της από έλεγχο πριν καταλήξει στον σπαστήρα. Χαρακτηριστικά μπορώ να πω ότι απομάκρυνα (εκτός από τα κοτσάνια):

  • Σταφιδιασμένες ράγες ή τσαμπιά
  • Σάπιες ράγες ή τσαμπιά
  •  Φύλα
  • Αγριάδες & αγριόχορτα
  • Αράχνες
  • Σκουλήκια
  •  Ψαλίδες
Αν κάτι από τα παραπάνω περνούσε τα διάκενα του πλέγματος τότε ανασηκώνοντας το τελάρο μπορούσα να καθαρίσω το περιεχόμενου του σπαστήρα.
Ένα αρνητικό που έχει η 100% απομάκρυνση των κοτσανιών είναι ότι στερεί τον μούστο και τους ζυμομύκητες από μια πηγή Αζώτου αν και φέτος που έκανα ζύμωση με ιθαγενείς ζύμες δεν προκύψανε προβλήματα στην εξέλιξη των αλκοολικών ζυμώσεων.

Η διαδικασία σε καμία περίπτωση δεν είναι εύκολη. Είναι χρονοβόρα και επίπονη. Επειδή φέτος δεν είχα καμία βοήθεια και τα έκανα όλα μόνος μου, δεν κατάφερα να τραβήξω κάποιο βίντεο που να δείχνω τον τρόπο του αποραγισμόυ. Λίγες φώτο και δύο βιντεάκια που να δείχνουν το αποτέλεσμα έχω μόνο.

Σαββατιανό.





 





 Αγιωργίτικο










No comments:

Post a Comment